Magia witaminy D3

Słońce pobudza ludzki organizm do wytwarzania witaminy D3. Niedobór tej witaminy jest groźny dla zdrowia: gorzej funkcjonuje układ nerwowy i odpornościowy, mięśnie stają się słabsze. Na niedoborze D3 mogą także ucierpieć nasze kości, w tym również zęby. Ostatnie badania dowodzą, że aż dziewięć na dziesięć kobiet w okresie zimowym cierpi z powodu niedoboru tej właśnie, słonecznej witaminy!

Uzupełnianie braków witaminy D3 jest dość trudne. Specjaliści często odradzają zażywanie suplementów diety zawierających tę witaminę, z powodu łatwości jej przedawkowania (choć sztuczne dostarczanie jej do organizmu bywa czasem niezbędne – przy znacznych niedoborach witaminy D3).

Najlepiej uzupełniać ją za pomocą odpowiedniej diety. Wskazane jest regularne spożywanie tłustych ryb (tuńczyk, śledź, makrela, sardynki), grzybów oraz jajek.

Niedobory witaminy D3 możemy także uzupełnić zażywając kąpieli słonecznych w profesjonalnych solariach. Niektóre, profesjonalne lampy wywołują nie tylko melanogenezę (czyli proces ciemnienia skóry), lecz wywołują także inne reakcje związane z procesem opalania – w tym także proces wytwarzania przez organizm tak ważnej witaminy.

Chociaż nic nie zastąpi gorących, letnich miesięcy, możemy przynajmniej próbować osiągnąć namiastkę słonecznych kąpieli. Warto dbać o dietę bogatą w witaminę D3, nie zaszkodzi także monitorowanie jej zawartości w organizmie okresie jesienno – zimowym. Warto też pamiętać o zażywaniu choćby minimalnej dawki słońca i w bezchmurne dni możliwie dużo czasu przebywać na słońcu, mimo że jego oddziaływanie na organizm będzie mniejsze niż w okresie letnim.

Źródło: Joanna Szkudlarek - Zdrowie&Fitness www.wp.pl